درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-10-02  |  2024-12-22  |  بروز شده در: 1403/10/01 - 12:46:5 FA | AR | PS | EN
بدون تحصیل دختران، افغانستان به توسعه و شکوفایی نخواهد رسید            حقوق بشر در تعامل با طالبان اولویت داده شود            بازگشت نزدیک به ۷۶۰ هزار پناهجوی افغان از پاکستان             حکومت طالبان حقوق متقاعدین را پرداخت می‌کند            سرمایه گذاری بالای معادن طلای افغانستان            شمار شهدای نوار غزه به ۴۵ هزار و ۲۰۶ تن رسید            تلاش ها برای بهره‌برداری از پروژه تاپی             بازی خطرناک اردوغان در سوریه و آینده تاریک خاورمیانه            خلیلزاد: زمان تغییر در پاکستان فرا رسیده است             امریکا در مسائل داخلی افغانستان دخالت نکند            امریکا: ایران نقشی در سوریه نخواهد داشت            تقابل با اتلتیکومادرید فاینل نیست            آمادگی ناتو برای جنگ علیه روسیه            امریکا برنامه‌ی موشکی پاکستان را برای خود تهدید می داند             داعش در افغانستان بی ریشه و منفور است            






تاریخ نشر: 1394/2/25 - 08:19:19
تعداد بازدید: 1192
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بعثت یا طلوع خورشید اسلام
بعثت یا طلوع خورشید اسلام

سال‏‌های طولانی ‏ای بود كه مردم جهان به خصوص مردم جزیرة العرب از نور مستقیم خورشید نبوّت دور شده بودند، و در تاریكی‏‌های جهل و گمراهی و خرافات غوطه می‏ خوردند. آنان همچون گلّه بی‏ چوپان در كوه و دشت، در برابر درّندگان خون آشام، حیران و سرگردان بودند، بلاهای خانمان سوزی تار و پودشان را می‏ سوزانید؛ بلاهایی مانند: امتیازات طبقاتی و قبیلگی، ناامنی و جنگ، انحراف جنسی و بی‏عفّتی، دختركشی و انسان‏ كشی، ظلم بی‏ حساب به زنان، بت‏ پرستی، خرافات و بیهوده ‏گرایی، پوچی و بی‏ محتوایی زندگی، لجاجت و یكدندگی، بهره ‏كشی و تبعیض و انواع جنایات و نامردمی ‏ها، كه هر كدام ضربه سختی بر انسانیت و جامعه انسانی وارد ساخته بود.

امیرمؤمنان علی(ع) اوضاع جاهلیت را این گونه توصیف می‏فرماید:

(ثَمَرُهَا الْفِتْنَةُ وَ طَعامُهَا الْجِیفَةُ وَ شِعارُهَا الْخَوْفُ، وَ دِثارُهَا السَّیفُ؛ میوه درخت جاهلیت، فتنه و آشوب بود، غذای مردم آن، مردار گندیده بود، لباس زیرینشان ترس، و لباس رویینشان شمشیر بود.)

وضعیت عربستان پیش از بعثت

گرچه همه نقاط جهان مانند چین، روم، ایران، مصر و هند در لجن زارهای جهل، خرافات و گمراهی‏‌ها غوطه ‏ور بودند، ولی در عین حال هر یك از آن‏ها از تمدّن نسبی برخوردار بودند امّا مردم جزیرة العرب هیچ گونه تمدّنی نداشتند، مثلّث شوم ناامنی، دختركُشی و بی‏عفّتی در سطح وسیع، منشأ تباهی‏‌های فراوانی شده بود به طوری كه از انسانیت تنها نامی وجود داشت، و زندگی بشر از زندگی حیوانات درّنده و شهوت خو، بدتر و پست‏تر شده بود.

امیرمؤمنان علی(ع) در بیان وضعیت جهان، به ویژه جزیرة‏العرب می‏فرماید:

(هنگامی خداوند مقام رسالت را بر عهده محمّد (ص) نهاد كه مدّت‏‌های طولانی از بعثت پیامبران پیشین گذشته بود، ملّت‏ها در خواب عمیقی فرو رفته بودند، فتنه و فساد، جهان را فرا گرفته بود، تباهی ‏ها در میان مردم گسترش یافته، و آتش جنگ زبانه می‏كشید، دنیا تاریك و پر از نیرنگ و فریب گشته بود، برگ‏‌های درخت زندگی به زردی گراییده، و از ثمره زندگی خبری نبود، آب حیات انسانی در زمین فرورفته، مناره‌ای هدایت فرسوده و كهنه شده، و پرچم ‏های هلاكت و تیره‏ بختی آشكار گشته بود.)

و در گفتار دیگر می‏فرماید: (شما‌ای گروه عرب، در زمان جاهلیت، زشت‏ترین مرام را داشتید و در بدترین وضع به سر می‏بردید، در میان زمین ‏های سنگلاخ، میان مارهای پر زهر، آب لجن و سیاه می‏آشامیدید، غذای آلوده می‏خوردید، خون یكدیگر را می‏ریختید، و از خویشان دوری می‏كردید، بت‏ها در میان شما نصب شده بودند، غرق در فساد بودید كه خداوند توسّط پیامبر اكرم(ص) شما را از آن همه انحرافات و گمراهی‏‌ها رهایی بخشید).

نمونه ‏هایی از اوضاع عربستان قبل از بعثت

برای نمونه، ده نوع از خرافات و اعتقادهای بیهوده جاهلیت را یادآور می‏شویم، تا به حكم (یعرَف الاشیاء بِاَضدادِها؛ هر چیزی با مقایسه با ضدّش شناخته می‏شود)، نعمت عظیم بعثت پیامبر اسلام(ص) را بهتر بشناسیم.

با بعثت پیامبر اسلام، هم خورشید اسلام طلوع كرد، و هم شخصیت عظیم پیامبر(ص) متولّد شد، در سراسر زندگی پیامبر(ص) روزی مبارك‏تر از روز بعثت نبود، روز تولّد آن حضرت بیانگر تولّد جسم او بود، گرچه مبارك بود، ولی روز بعثت، روز تولّد شخصیت پیامبر(ص) بود كه بسیار مبارك‏تر بود.

1 مردم جاهلیت اعتقاد داشتند در یمن مردی به نام (اَساف) عاشق زنی به نام (نائله) شد، هر دو به قصد زیارت كعبه آمدند، اطراف كعبه را خلوت دیدند، داخل كعبه رفتند و در همان‏جا با هم عمل منافی عفّت (زنا) انجام دادند، روز بعد زائران، آن دو را جامد و مسخ شده دیدند، برای عبرت مردم، آن دو جماد را در میان كعبه نهادند، و به عقیده سخیف آنها، پس از مدّتی آن دو جماد خدا شدند، و سزاوار پرستش گشتند!

2 هنگام ورود به روستا به خاطر دفع نگرانی از ترس و وحشت، و ترس از بیماری وبا و گزند دیو، در برابر دروازه ورودی روستا، ده بار صدای الاغ در می‏آوردند و گاهی این كار را با آویختن استخوان روباهی به گردن خود، انجام می‏دادند.

3 اگر دندان فرزند آنان می‏افتاد، آن را با دو انگشت به سوی خورشید پرتاب كرده و خطاب به خورشید با عجز و لابه می‏گفتند: (ای خورشید! دندانی بهتر از این بده.)

4 هرگاه در بیابان هولناك گم می‏شدند، پیراهن خود را وارونه می‏پوشیدند، تا بدین وسیله راه را بجویند.

5 هنگام مسافرت، برای كسب اطمینان در مورد حفظ زنان از خیانت و بی‏ ناموسی، نخی را بر ساقه یا شاخه درختی می‏بستند، هنگام بازگشت، اگر آن نخ به حال خود باقی بود اطمینان می‏ یافتند كه زن آنها خیانت نكرده، و اگر باز یا مفقود می‏گردید، زن را به خیانت متّهم می‏نمودند.

6 زنی كه بچه ‏اش نمی‏ماند، معتقد بودند كه اگر او هفت بار بر روی جنازه شخص بزرگی بایستد و آن را زیر پا قرار دهد، بچه ‏اش باقی می‏ماند.

7 به گردن مار گزیده و عقرب زده زیور آلات طلایی می‏ آویختند، و معتقد بودند كه اگر به جای طلا، مس و قلع همراه خود داشته باشد می‏میرد.

8 اگر شخصی می‏مرد به احترام او شتری را با شیوه بسیار دردناكی با طرز بی‏رحمانه در كنار قبر او زنده به گور می‏كردند.

9 دختران را به جرم این كه دخترند، زنده به گور می‏كردند و هرگاه كسی به آنها خبر می‏داد كه همسرت دختر زاییده، از شدّت ناراحتی، چهره ‏اش سیاه می‏شد.

10 بی‏رحمی به جایی رسیده بود كه فرزندان خود از پسر و دختر را از ترس فقر می‏كشتند.

وضع زنان در جزیرة العرب

در عصر جاهلیت، در جهان به ویژه در عربستان، زن موجودی بین انسان و حیوان به شمار می‏آمد، و آن چنان با زنان بدرفتاری می‏شد، كه هرگز با حیوانات چنین رفتار نمی‏شد، حیوانات را زنده در گور نمی‏كردند، ولی چنان كه خاطر نشان شد، دختران نوزاد و كودك را زنده به گور می‏كردند، و وقتی می‏شنیدند كه همسرشان دارای دختر شده، چهره‏شان از شدّت شرم و ناراحتی، سیاه می‏شد.

صعصعة بن ناجیه (جدّ فرزدق، شاعر اهل بیت) مرد شریف و نجیبی بود، در عصر جاهلیت با بسیاری از عادت ‏های مردم جاهلی مخالفت می‏كرد، او 36 دختر را خرید و از زنده به گور نمودن، نجات داد، پس از طلوع اسلام، او كه اسلام را با جان و دل پذیرفته بود، ماجرای خریدن دختران را به عرض پیامبر اكرم(ص) رسانید، و در ضمن توضیح گفت: دو ناقه (شتر ماده) از من گم شد، برای پیدا كردن آن‏ها سوار بر جَمَل (شتر نر) شدم، در بیابانی آنها را پیدا كردم، هنگام بازگشت، دو خانه نظرم را جلب كرد، به آن خانه‏‌ها نزدیك شدم، دیدم در یك اتاق پیر مردی نشسته است، با او گرم صحبت بودیم، ناگهان از اتاق دیگر زنی صدا زد: (زایید زایید!) پیر مرد پرسید: چه زایید؟ زن پاسخ داد: دختر زاییده است. پیر مرد گفت: او را در خاك دفن كنید، گفتم او را نكشید من جان او را می‏خرم، سپس دو ناقه و یك جَمَل را كه بر آن سوار بودم دادم، تا آن دختر را نكشند، و در همه دوران عمرم 36 دختر، هر كدام را با دوناقه و یك جَمَل خریدم و نجات دادم. پیامبر(ص) فرمود: (بسیار كار بزرگی انجام داده ‏ای، اجرش در نزد خدا محفوظ است.)

گوستاولبون مستشرق فرانسوی می‏نویسد: (شیوع عادت دختركشی در جاهلیت را از مصاحبه ذیل كه بین قیس، رئیس طایفه بنی‏تمیم، با حضرت محمّد(ص) اتّفاق افتاد می‏توانید بفهمید:

(روزی قیس (بن‏عاصم) دید پیامبر(ص) یكی از دختران خود را روی زانو نشانده است، از او پرسید: این گوسفند بچّه چیست كه این چنین او را می‏بویی؟ فرمود: این دختر من است. قیس گفت: سوگند به خدا من دخترهای زیادی داشتم و همه را زنده به گور كردم و هیچ یك را این گونه نبوییدم. حضرت محمّد(ص) فریاد زد: وای بر تو! خدا رحم را از دل تو خارج ساخته و قدر بهترین نعمت ‏هایی را كه خداوند به انسان عنایت كرده نشناختی.)

ضرورت و اهمیت بعثت

جهان تاریك جاهلیت، برای طلوع خورشید هدایت، ثانیه ‏شماری می‏كرد، همه چیز بیانگر ضرورت بعثت و نیاز به وجود آیین سازنده و رهایی‏ بخش، و رهبر بزرگ، مدبّر، نجات دهنده و دلسوز بود. در چنین وضع نابسامانی، لطف خدا شامل حال انسان‏های آن عصر و نسل ‏های آینده شد، كه محمّد بن عبدا...(ص) را برای رهایی مردم به پیامبری مبعوث فرمود.

پیامبری كه آخرین پیامبر بود، و كامل ‏ترین آیین را آورد، و همه پیامبران پیشین در انتظار او بودند تا او بیاید و آیین توحید و نجات‏بخش خدا را كامل نماید و همه بشریت را از لجن زارهای آلودگی، گناه و انحراف، رهایی بخشد.

با بعثت پیامبر اسلام، هم خورشید اسلام طلوع كرد، و هم شخصیت عظیم پیامبر(ص) متولّد شد، در سراسر زندگی پیامبر(ص) روزی مبارك‏تر از روز بعثت نبود، روز تولّد آن حضرت بیانگر تولّد جسم او بود، گرچه مبارك بود، ولی روز بعثت، روز تولّد شخصیت پیامبر(ص) بود كه بسیار مبارك‏تر بود. و اگر روز هجرت پیامبر(ص) از مكّه به مدینه بسیار مهم بود، و به همین خاطر به پیشنهاد حضرت علی(ع) آغاز تاریخ مسلمانان گردید، مهم بودن هجرت از این رو بود كه آرمان‏‌های بعثت پس از پشت سرگذاشتن سختی ‏ها، تولّد نو یافت، و آماده اجرا و بروز و ظهور و تعمیق و گسترش گردید. بنابراین باید گفت: خورشید شخصیت پیامبر اسلام(ص) نیز در چنین روزی تولّد یافت.

برای درك ضرورت بعثت و عظمت آن، كافی است كه به معنا و مفهوم بعثت در اسلام، توجّه كنیم:

بعثت یعنی: سرآغاز مبارزه با هرگونه شرك و انحراف فكری و عقیدتی و عملی، و هرگونه خرافات. بعثت یعنی: رستاخیز و به پاخاستن برای نجات انسان‏ها از زیر یوغ اسارت‏‌های فكری، سیاسی و اجتماعی. بعثت یعنی: طاغوت زدایی، شرك زدایی، تنش‏زدایی و زدودن هرگونه عوامل و پیشینه ‏هایی كه موجب سقوط و عقب ‏گرد خواهد شد.

بعثت یعنی انفجار نور درخشان الهی در میان ظلمت‏‌های متراكم گوناگون. بعثت یعنی تجلّی حق، در برابر باطل و باطل‏ پرستی، و نابودی هرگونه باطل و بیهوده ‏گرایی. بعثت یعنی فرود صاعقه‏‌ای سوزان بر خرمن مفسدان، تبهكاران و نیرنگ‏ بازان، و براندازی دام‏‌های شیطان، و عوامل و طرفداران شیطان.

بعثت یعنی تثبیت توحید ناب در تمام ابعادش، تثبیت وحی الهی و نبوّت. بعثت یعنی برقراری عدالت فردی و اجتماعی، و پیكار با هرگونه ظلم، تبعیض و بهره ‏كشی‏‌های ظالمانه. بعثت یعنی برافراشتن پرچم حقّ در همه نقاط جهان، و واژگون سازی پرچم‏‌های باطل. بعثت یعنی همان عروة الوثقی نجات و پیروزی كه به تعبیر قرآن در دو چیز خلاصه می‏شود: تكفیر طاغوت و ایمان به خدای بزرگ؛همان عروة الوثقی‏ای كه در تسلیم در برابر حق، و انجام كار نیك خلاصه می‏شود.

بعثت پیامبر اسلام(ص) یعنی تبیین تمام اهداف پیامبران و كتاب‏های آسمانی، و اجرای آن اهداف به طور كامل.

دورنمایی از آغاز بعثت

چهل سال از عمر پاك پیامبر(ص) می‏گذشت، آن حضرت قبل از پیامبری در هر ماه، چندین بار، در شب و روز، و در هر سال همه ماه رمضان بر فراز كوه سر به فلك كشیده حِرا (كه در شش كیلومتری شمال شرقی كعبه قرار گرفته بود) داخل غاری كه بر فراز آن كوه بود، به عبادت و مناجات و راز و نیاز با خدا می‏پرداخت، او آثار عظمت خدا را در آن جا مشاهده می‏كرد، و همواره به تفكّر و تأمّل و عبادت خدا مشغول بود.14 روز 27 رجب سال چهلم عام الفیل فرا رسید، پیامبر(ص) بر فراز كوه حرا در میان غار مخصوص آن جا، مشغول مناجات با خدا بود، ناگاه پیك وحی، جبرئیل امین بر آن حضرت نازل شد و این آیات آغاز سوره علق را همراه مژده رسالت، برای آن حضرت خواند:

(بِسْمِ ا... الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * اِقْرَءْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذی خَلَقَ * خَلَقَ الاِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ * اِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الاَكْرَمُ * اَلَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الاِنْسانَ ما لَمْ‏یعْلَمْ؛ بخوان به نام پروردگارت كه جهان را آفرید، همان كس كه انسان را از خون بسته‏‌ای خلق كرد، بخوان كه پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان كسی كه به وسیله قلم تعلیم داد، و به انسان آن چه را نمی‏دانست، آموخت.)

به این ترتیب آغاز وحی و بعثت، با نام خدا و با خواندن و قلم و علم و آموزش آمیخته با توحید، شروع شد و این واژه‏های زرّین وحی، بیانگر آن است كه بعثت یعنی:

بعثت یعنی: سرآغاز مبارزه با هرگونه شرك و انحراف فكری و عقیدتی و عملی، و هرگونه خرافات. بعثت یعنی: رستاخیز و به پاخاستن برای نجات انسان‏ها از زیر یوغ اسارت‏‌های فكری، سیاسی و اجتماعی. بعثت یعنی: طاغوت زدایی، شرك زدایی، تنش‏زدایی و زدودن هرگونه عوامل و پیشینه ‏هایی كه موجب سقوط و عقب‏گرد خواهد شد.

رستاخیز معنوی، و انقلاب در همه امور، كه اساس آن انقلاب‏ها، انقلاب فرهنگی، و آگاهی بخشی در همه زمینه‌هاست.

پیامبر(ص) فرمود: پس از آن كه آیات آغازین سوره علق بر من نازل شد، از فراز كوه حرا به سوی خانه حركت كردم، در مسیر راه در وسط كوه حِرا، صدایی را از جانب آسمان شنیدم كه می‏گفت: (یا مُحَمَّدُ اَنْتَ رَسُولُ ا... وَ اَنَا جِبْرَئیلُ؛‌ای محمّد! تو رسول خدایی و من جبرئیل هستم.)

به آسمان نگریستم، جبرئیل را دیدم كه به طور استوار و ثابت، بر فراز افق ایستاده است، همچنان به او چشم دوخته بودم تا ناپدید شد.)

از آن جا كه پیامبر اكرم(ص) دوبار جبرئیل را دید، و وحی الهی را از آن امین وحی دریافت كرد، همین دو حادثه موجب فشار روحی سنگین برای آن حضرت گردید، با این كه او از نظر روحی، بسیار قوی و نیرومند بود كه شایستگی تحمّل مسؤولیت وحی را یافته بود، ولی چون آغاز كار بود، وقتی كه جبرئیل را به صورت اصلی‏اش دید، اضطراب و خستگی فوق‏ العاده ‏ای در خود احساس كرد، از این رو به سوی خانه آمد، وقتی به خانه رسید، به همسرش حضرت خدیجه(س) فرمود: (دَثِّرینی؛ مرا بپوشان.) خدیجه(س) او را پوشانید، پیامبر(ص) اندكی در خواب فرو رفت. در همین هنگام جبرئیل نزد آن حضرت آمد و آیات آغاز سوره مدّثّر را نازل كرد، كه سه آیه نخست آن چنین است: (یا اَیهَا الْمُدَّثِّرْ * قُمْ فَاَنْذِرْ * وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ؛‌ای در بستر خواب آرمیده، برخیز و انذار كن (و جهانیان را هشدار بده) و پروردگارت را بزرگ بشمار.) پیامبر(ص) برخاست و به ابلاغ مأموریت خود پرداخت.

پیامبر(ص) ماجرای بعثت و وحی را برای همسرش خدیجه(س) تعریف كرد، خدیجه(س) خشنود شد و گفت: (خدا تو را یاری خواهد كرد.) خدیجه(س) ماجرا را به عمو زاده ‏اش (ورقة بن نوفل) كه از دانایان عرب و از مسیحیان و سرشناس بود بازگو كرد، و گفتار پیامبر(ص) را برای او بیان نمود، ورقة گفت: خداوند پاك و منزّه است، سوگند به كسی كه جان ورقه در دست او است، اگر مرا‌ای خدیجه، تصدیق می‏كنی، ناموس اكبر (فرشته بزرگ وحی) بر او نازل می‏شود، كه بر موسی(ع) نازل می‏شد، او پیامبر این امّت است، به او بگو ثابت و استوار باش.)

خدیجه(س) به خانه بازگشت و گفتار ورقه را به رسول خدا(ص) ابلاغ نمود.

نگاهی به انگیزه‏‌ها و اهداف بعثت

با بررسی آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) و امامان(ع) به دست می‏آید كه انگیزه بعثت و اهداف آن در دو پایه خلاصه می‏شود: 1 نفی معبودهای باطل و عوامل سقوط. 2 پیمودن راههای تكامل در ابعاد گوناگون كه اساس آن اعتقاد به یكتایی و بی‏ همتایی خداست.

ولی در پرتو تجزیه و تحلیل آیات و روایات، می‏توان به ده انگیزه و هدف از اهداف و انگیزه ‏های بعثت اشاره كرد كه عبارتند از:

1 اتمام حجّت، چنان كه در آیه 165 سوره نساء می‏خوانیم: (ترجمه: پیامبرانی كه بشارت دهنده و بیم دهنده بودند، تا بعد از این پیامبران، حجّتی برای مردم بر خدا باقی نماند (و بر همه اتمام حجّت شود).)

2 رفع اختلاف، چنان كه در آیه 213 سوره بقره می‏خوانیم: (ترجمه: مردم در آغاز یك دسته بودند و تضادی در میانشان وجود نداشت، به تدریج جوامع و طبقات پدید آمد، و اختلافات و تضادهایی در میان آن‏ها رخ داد در این حال خداوند پیامبران را برانگیخت، تا مردم را بشارت و بیم دهند، و كتاب آسمانی كه به سوی خود دعوت می‏كرد، با آنها نازل نمود، تا در میان مردم در آن‏چه اختلاف داشتند، داوری كند.)

3 قیام به عدالت، چنان كه در آیه 25 حدید می‏خوانیم: (ترجمه: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها كتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل كردیم، تا مردم قیام به عدالت كنند.)

4 آزادی و آزادگی، و رهایی از امور بیهوده و خرافات، چنان‏كه در آیه 157 سوره اعراف می‏خوانیم: (ترجمه: كسانی كه از فرستاده خدا پیامبر(ص) پیروی می‏كنند... پیامبری كه بارهای سنگین و زنجیرهایی را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان، برمی‏دارد.) منظور از زنجیر در این‏جا عبارت است از: زنجیر جهل و نادانی، بت‏پرستی و خرافات، انواع تبعیضات و بی‏ عدالتی‏‌ها، قوانین نادرست، و اسارت و استبداد در چنگال طاغوت ‏ها است.

5 هدایت، امر به معروف و نهی از منكر و رهایی از ظلمت‏‌ها و كشیدن انسان‏ها به سوی نور، چنان‏كه در آیه 1 و 5 ابراهیم، و 16 مائده و 175 اعراف آمده، از جمله در آیه یك سوره ابراهیم می‏خوانیم: (ترجمه: این كتابی است كه بر تو‌ای پیامبر نازل كردیم، تا مردم را از تاریكی‏‌های (شرك و ظلم و جهل) به سوی روشنایی (ایمان، عدل و آگاهی) به فرمان پروردگارشان درآوری.)

6 آموزش كتاب و حكمت، چنان كه در آیه 2 سوره جمعه می‏خوانیم: (ترجمه: خداوند كسی است كه در میان جمعیت درس نخوانده، رسولی از خودشان برانگیخت كه آیاتش را بر آنها می‏خواند، و آنها را تزكیه می‏كند، و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت می‏آموزد.)

7 تهذیب و پاك‏سازی، چنان كه در آیه 2 جمعه (آیه قبل) همین مطلب ذكر شده است.

8 آزادی انسان‏ها از زیر یوغ طاغوت‏‌ها و استكبار، چنان‏كه در آیه36 نحل می‏خوانیم: (ترجمه: ما در هر امّتی رسولی برانگیختیم كه خدای یكتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب كنید.)

9 تقویت و ارتقاء تفكّر و اندیشه صحیح و والا، چنان كه امام كاظم(ع) فرمود: (ترجمه: خداوند پیامبران و رسولان را به سوی بندگانش مبعوث نكرد، مگر این كه از جانب خدا تعقّل كنند و بیندیشند و از این سو، بر معلومات و ارتقاء فكری خود بیفزایند.)

10 تكمیل و ارتقاء ارزش ‏های اخلاقی، چنان كه رسول اكرم(ص) فرمود: (همانا به پیامبری برانگیخته شده‏ام تا ارزش‏های اخلاقی را به كمال برسانم.)

و در سخن دیگر فرمود: ( همانا مبعوث شده ‏ام تا نیكی اخلاق را به درجه عالی و كمال برسانم.)

امید كه در پرتو بعثت از تمام فرهنگ‏‌های بیگانه، رهایی یابیم و جسم و جان خود را با تعالیم انبیا خصوصا پیامبر بزرگ اسلام شست و شو دهیم.

نویسنده: محمّد محمّدی اشتهاردی

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/3597






*
*

*



نیز بخوانید

بازی خطرناک اردوغان در سوریه و آینده تاریک خاورمیانه


سابقه واشنگتن در تعامل با تروریزم


اتحادیه اروپا؛ مانع جدید در روند صلح ارمنستان با آذربایجان؟


داعش در افغانستان جسورتر شده است


جایگاه ایران در آبنده سوریه چیست؟


ترور خلیل‌‌الرحمان حقانی؛ چند ابهام و یک اتهام


سقوط اسد، خاورمیانه به کام افراطگرایی


آیا ایران فرماندهان و نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند؟


افزایش تقویت روابط با حکومت طالبان از سوی چین


آیا زمان برقراری آتش بس در غزه فرا رسیده است؟


ترس بزرگ پاکستان از شبکه حقانی


بازی پاکستان با کارت مهاجران علیه طالبان


بعد از آتش بس در لبنان؛ پیروز جنگ کیست؟


آیا حکومت طالبان به رسمیت شناخته می شود؟


هدف ایران از آمادگی های نظامی چیست؛ عملیات یا تبلیغات؟


کوتاهی دولت پاکستان در جلوگیری از کشتار شیعیان


کودتای خاموش بایدن علیه ترامپ


دورنمای ائتلاف چین و پاکستان علیه تروریزم فعال در افغانستان


خطر برهم خوردن رفاقت ترامپ با نتانیاهو


بازی امریکا و چین در زمین افغانستان


علت تعلل ایران در انجام عملیات وعده صادق 3 چیست؟


چهره های ضد ایران و طالبان در کابینه ترامپ


علت کشیده شدن ترامپ به سوی افغانستان چیست؟


بازی با کارت هند از دولت غنی تا حکومت طالبان


دولت جدید ترامپ و افغانستان؛ تقابل یا تعامل با طالبان؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ادعای طالبان مبنی بر پیوستن اتباع تاجکستان به داعش

بدون تحصیل دختران، افغانستان به توسعه و شکوفایی نخواهد رسید

حقوق بشر در تعامل با طالبان اولویت داده شود

بازگشت نزدیک به ۷۶۰ هزار پناهجوی افغان از پاکستان

حکومت طالبان حقوق متقاعدین را پرداخت می‌کند

سرمایه گذاری بالای معادن طلای افغانستان

شمار شهدای نوار غزه به ۴۵ هزار و ۲۰۶ تن رسید

تلاش ها برای بهره‌برداری از پروژه تاپی

بازی خطرناک اردوغان در سوریه و آینده تاریک خاورمیانه

خلیلزاد: زمان تغییر در پاکستان فرا رسیده است

امریکا در مسائل داخلی افغانستان دخالت نکند

امریکا: ایران نقشی در سوریه نخواهد داشت

تقابل با اتلتیکومادرید فاینل نیست

آمادگی ناتو برای جنگ علیه روسیه

امریکا برنامه‌ی موشکی پاکستان را برای خود تهدید می داند

داعش در افغانستان بی ریشه و منفور است

دولت سوریه تحت کنترول ایران و روسیه نبود

حضور تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان یک ادعا است

بسته شدن ۱۲ رسانه طی یک سال از سوی طالبان

امیدوارم ترامپ روابط عربستان و اسراییل را عادی کند

افشای تعداد نظامیان امریکایی در سوریه

انگلیس بزودی روند اسکان مجدد افغان‌ها را پایان می دهد

سابقه واشنگتن در تعامل با تروریزم

تلاش قرغزستان برای تسریع روابط دوجانبه با افغانستان

شکست منچستریونایتد برابر تاتنهام در جام اتحادیه انگلیس


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.